PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : طراحی و ساخت موتور جت


jblaox
10-02-19, 06:24 PM
به نام حق

بله بخش طراحی و ساخت موتور جت .

به علت پیچیدگی قابل توجه (و نه زیاد) بیشتر روی بخش ساخت کار خواهیم کرد و کتابهای مربوطه و نقشه های ساخت و جنس مواد و ... را معرفی میکنم . فعلا سرم خیلی شلوغ پروژه بعدیم بعد از ظراحی و ساختن این هواپیما ساخت یک موتور جت . (بچه به این ناشی و این حرفا :D:D:D:D:D)

فعلا یک نقشه ساده :

این نقشه یک موتور جت است ، مخشصات :

تراست : 24 نیتون
نسبت فشار : 1.4 (در موتورهای جت نسبت تراکم مفهوم ندارد بلکه از نسبت فشار استفده میشود)
و ....

مشخصات دقیق در فایل موجود است :D:D:D (حس تایپ کردن نیست)

مشخصات مواد و اندازه های دقیق هم وجود دارد .

دانلود :

http://jblaox.persiangig.com/Gas%20Turbine%20Engines%20for%20Model%20Aircraft.p df
http://jblaox.persiangig.com/Gas%20Turbine%20Engines%20for%20Model%20Aircraft.p df



----------------------------
امروز سر زمین که بودیم آقا بهروز جت خودشون پرواز دادن که فوق العاده پرواز زیبای داشت ، ما را هم جو موتور جت گرفت .... رفتیم سراغ این 7-8 کتاب ساخت موتور جت خودمن ، این شد که ما این تاپیک زدیم :confused::D:D:D

behrouz
10-02-20, 12:45 PM
از لحاظ تئوری ساخت موتور جت سادست ، ولی در عمل کار هر کسی نیست ، مشکل ترین قطعه کمپرسور فن و توربین فن هستش ، خود توربین فن هم آلیاژ خاصی لازم داره که فعلا فقط کشور سوئد این نوع فولاد رو داره و حتی موتور ساز های بنام مثل
simjet-danmark
behotech-germany
jet cat-germanyهم که من میدونم فولاد توربین فن رو از سوئد میخرند
بماند دستگاه cnc پنج محوره که باید فن توربین رو تولید کنه و یا فن کمپرسور رو ، خود فن توربین توسط دستگاه پولیش cnc پنج محوره باید پولیش هم بخوره که تو ایران نمونش وجود نداره ،
دستگاه بالانس فن توربین و فن کمپرسور هم که هم استاتیک و هم دینامیک رو باید بالانس کنه هم قیمتی معادل ۶۰۰۰۰ دلار داره که خود توربین سازان این قطعه رو میفرستند جایی که این دستگاه رو دارند و اکثرا خودشون این دستگاه رو ندارند

خلاصه رو بد چیزی برای ساخت دست گذاشتی ، اگر میگفتی ساخت موتور پیستونی رو میخوام بکنم اینقدر تعجب نمیکردم

البته هیچ کاری نشدنی نیست ، فقط باید ببینید این کارتون توجیه داره یا نه ، حتی شما میتوند خود این فن های بالانس شده رو بخرید

در ضمن من این موتور رو تعمیر کردم و تو این (http://www.persianrc.net/forum/showthread.php?t=9) تاپیک در بارش میتونید بخونید

bozonghare
10-02-20, 12:54 PM
فقط دنبال آلیاژش باشید تا آخر عمر بسه !!! بقیش کنار!
یزمانی قدیما درباره ساختش تحقیق میکردم خیلی کتابهای مفیدی تو کتابخانه ها یافتم و وقتی اسامی آلیاژهارو برای مهندسین مواد و متالوژی بردم گفتند ساخت اینا همش سکرته! دنبالش نگرد که گیر نمیاد!
جدای از اینها شاید نشه موتور جتی برای استفاده ساخت ولی میشه با نقشه های ساده تر یک شبیه سازی کوچک کرد و یک موتور آزمایشی ساخت البته با وزن زیاد و کار خیلی محدود! ولی به خطرش نمیارزه!

Neutron
10-02-20, 01:11 PM
چند وقت پيش يك مشتري داشتيم كه ادعا ميكرد موتور جت ساخته و ميگفت دو سه نمونه آزمايشي درست كرده و به ما هم پيشنهاد فروش ميداد. البته من زياد جدي نگرفتم و دنبالش نكردم ولي بنظر ميومد درست ميگه.
ولي ديگه نميدونم از چه آلياژي استفاده كرده .

bozonghare
10-02-20, 01:17 PM
"ساخت موتور ميني جت در ايران به توليد انبوه رسيد " (http://www.mim.gov.ir/index.php?name=news&file=article&sid=5027)


شما باور میکنید؟ تولید انبوه ! پس یکیش کو؟

behrouz
10-02-20, 01:18 PM
الان چینی ها هم دارند موتور جت تولید میکنند ، دلم میخواست یه عکس از توربین فن ش داشتم و اینجا میذاشتم
حدود ۳ برابر توربین فن های معمولی قطر و ضخامت داشت ، تو سومین تست استارت یه پره کنده شد و موتور خودش رو نابود کرد ، سرعت ریسپانس فوق العاده پایین بود (حدود ۱۵ ثانیه در مقابل ۳ تا ۵ ثانیه موتور simjet ، تو موتور دومی هم فن کمپرسور در یک ساعت کار کرد فن کمپرسور چیزی ازش نمونده بود ،
حیف عکس ازش نگرفتم
ولی تو نت پیدا میکنم و آپ میکنم

Neutron
10-02-20, 01:19 PM
"ساخت موتور ميني جت در ايران به توليد انبوه رسيد " (http://www.mim.gov.ir/index.php?name=news&file=article&sid=5027)


شما باور میکنید؟ تولید انبوه ! پس یکیش کو؟

از اين اخبار زياده رضا جان. بي خيال

bozonghare
10-02-20, 01:20 PM
باز جای امیدواریش هست همینکه شروع کردند به ساختش! و کم کم پیشرفت خواهند کرد!
بالاخره باید از ی جایی شروع کرد! و حتما قیمتهارو خواهد شکست!

مهرداد
10-02-20, 01:23 PM
فقط دنبال آلیاژش باشید تا آخر عمر بسه !!! بقیش کنار!
یزمانی قدیما درباره ساختش تحقیق میکردم خیلی کتابهای مفیدی تو کتابخانه ها یافتم و وقتی اسامی آلیاژهارو برای مهندسین مواد و متالوژی بردم گفتند ساخت اینا همش سکرته! دنبالش نگرد که گیر نمیاد!
جدای از اینها شاید نشه موتور جتی برای استفاده ساخت ولی میشه با نقشه های ساده تر یک شبیه سازی کوچک کرد و یک موتور آزمایشی ساخت البته با وزن زیاد و کار خیلی محدود! ولی به خطرش نمیارزه!
میشه یکمی در مورد خطر این نوع موتورها توضیح بدهید؟
اصلآ چرا خطر داره و هر چند وقت باید سرویس بشه؟

jblaox
10-02-20, 02:15 PM
کار نشد نداره ، فقط همت میخواهید :

این کتاب ها ، آموزش ساخت و آموزش طراحی موتور جت را به شما میدهند ، حتی اموزش تراشکاری برای ساخت پره توربین ...

Gas Turbine Engines for Model Aircraft (http://www.amazon.com/gp/product/0951058916?ie=UTF8&tag=rcairplanewor-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0951058916)

Home Built Model Turbines (http://www.amazon.com/Home-Built-Model-Turbines/dp/B000GY066S)

Home Built Model Turbines (http://www.amazon.com/Home-Built-Model-Turbines/dp/B000GY066S/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1266662689&sr=1-3)

The Model Turbo-prop Engine (http://www.amazon.com/Model-Turbo-Prop-Engine-Home-Construction/dp/190037126X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1266662775&sr=1-1-spell)

برای پره کمپرسور مشکلی وجود نداره . میشود از کمپرسورهای شعاعی موجود در توربوشارژهای (دیزل یا بنزین) استفاده کرد ... من توربین و کمپرسور موتور ملی EF7 (موتور پایه گاز سوز) دیدم جون میده برای این کارها ، خیلی هم سبک ، هرچند انتخابهای خیلی بهتری هم هست ...

برای توربین هم مشکلی به نظر دیده نمی شود زیرا (میتوان از توربینهای شعاعی موجود در توربو شار ها هم استفاده کرد ، اما محاسباتش پیچیده خواهد شد و تراست کم خواهد شد (که افتر برنر واجب میشود ) یا اینکه از اموزش تراشکاری درون این کتابها استفاده کرد و یک توربین محوری درست کرد ، یا اینکه داد دست شرکت ... تراش بدهند {سازمان انرژی اتمی هم یک سری پره توربین داده اینها برایشون ساختن بعد که تایید شد حالا اینها تمام سفارش ها را میگیرند ، من هم انجا نفوذی زیاد دارم:D:D:D:D} ) ..

بحث متریال میمونه که پیگیری میکنم نتیجه را میگم ...

هرچند باز هم تاکید میکنم فعلا قصد ساخت ندارم زیرا این هواپیما من خیلی درگیر کرده

behrouz
10-02-21, 09:18 AM
کار نشد نداره ، فقط همت میخواهید :

این کتاب ها ، آموزش ساخت و آموزش طراحی موتور جت را به شما میدهند ، حتی اموزش تراشکاری برای ساخت پره توربین ...

gas turbine engines for model aircraft (http://www.amazon.com/gp/product/0951058916?ie=utf8&tag=rcairplanewor-20&linkcode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeasin=0951058916)

home built model turbines (http://www.amazon.com/home-built-model-turbines/dp/b000gy066s)

home built model turbines (http://www.amazon.com/home-built-model-turbines/dp/b000gy066s/ref=sr_1_3?ie=utf8&s=books&qid=1266662689&sr=1-3)

the model turbo-prop engine (http://www.amazon.com/model-turbo-prop-engine-home-construction/dp/190037126x/ref=sr_1_1?ie=utf8&s=books&qid=1266662775&sr=1-1-spell)

برای پره کمپرسور مشکلی وجود نداره . میشود از کمپرسورهای شعاعی موجود در توربوشارژهای (دیزل یا بنزین) استفاده کرد ... من توربین و کمپرسور موتور ملی ef7 (موتور پایه گاز سوز) دیدم جون میده برای این کارها ، خیلی هم سبک ، هرچند انتخابهای خیلی بهتری هم هست ...

برای توربین هم مشکلی به نظر دیده نمی شود زیرا (میتوان از توربینهای شعاعی موجود در توربو شار ها هم استفاده کرد ، اما محاسباتش پیچیده خواهد شد و تراست کم خواهد شد (که افتر برنر واجب میشود ) یا اینکه از اموزش تراشکاری درون این کتابها استفاده کرد و یک توربین محوری درست کرد ، یا اینکه داد دست شرکت ... تراش بدهند {سازمان انرژی اتمی هم یک سری پره توربین داده اینها برایشون ساختن بعد که تایید شد حالا اینها تمام سفارش ها را میگیرند ، من هم انجا نفوذی زیاد دارم:d:d:d:d} ) ..

بحث متریال میمونه که پیگیری میکنم نتیجه را میگم ...

هرچند باز هم تاکید میکنم فعلا قصد ساخت ندارم زیرا این هواپیما من خیلی درگیر کرده

فن های توربو شارژر ها برعکس این فن ها طراحی شدند ، فن های توربو شارژ سرعت خروجی گاز از پیستون رو تبدیل به نیروی دورانی میکنه (در مرحله اول که توربین با هوای داغ در تماسه )و تو این توربین ها باید نیروی دورانی تبدیل به فشار هوا بشه ، پس میبینید که شکل پره ها کلا متفاوته و اصول کار یکی نیست و همچنین توع متریال بکار رفته برای کمپرسور باید خاص باشه که این هم برعکس موتور جت هست

دومین مورد سرعت دوران هستش ، سرعت دوران موتور های جت حدود ۱۳۵ تا ۱۶۵ هزار دوره ، فکر نمیکنم فن توربو شارژ به نصف این سرعت برسه


ولی میتونید از فن کمپرسور آماده استفاده بکنید و همچنین فن توربین

irancenter
10-02-22, 07:39 PM
من فکر می کنم ساخت بعضی چیزها خیلی نزدیک به غیر ممکنه و وقتی بهش فکر می کنی ممکنه هنگ کنی .

اینم فرمولش :
http://p30data.com/upload/files/1hy0bfbndinriyyharnh_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=1hy0bfbndinriyyharnh.jpg)

http://p30data.com/upload/files/yu397eb4v9zz36s6ypd7_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=yu397eb4v9zz36s6ypd7.jpg)

http://p30data.com/upload/files/qmz5fo5wesa8jse82mnb_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=qmz5fo5wesa8jse82mnb.jpg)

به نظر من ما اول بتونیم یک موتور شبیه به موتور های os نه asp بسازیم بعد شاید جت هم ساختیم
چون این تکنولوژیی نیست که به این راحتی ها بشه بهش دست پیدا کرد .


ERROR : out of memory --------------------

behrouz
10-02-22, 08:38 PM
من فکر می کنم ساخت بعضی چیزها خیلی نزدیک به غیر ممکنه و وقتی بهش فکر می کنی ممکنه هنگ کنی .

اینم فرمولش :
http://p30data.com/upload/files/1hy0bfbndinriyyharnh_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=1hy0bfbndinriyyharnh.jpg)

http://p30data.com/upload/files/yu397eb4v9zz36s6ypd7_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=yu397eb4v9zz36s6ypd7.jpg)

http://p30data.com/upload/files/qmz5fo5wesa8jse82mnb_thumb.jpg (http://p30data.com/upload/viewer.php?file=qmz5fo5wesa8jse82mnb.jpg)

به نظر من ما اول بتونیم یک موتور شبیه به موتور های os نه asp بسازیم بعد شاید جت هم ساختیم
چون این تکنولوژیی نیست که به این راحتی ها بشه بهش دست پیدا کرد .


Error : Out of memory --------------------

علی جان غیر ممکن ، غیر ممکنه

به هر حال اگر انسان کلمه نمیشه رو نداشت خیلی زودتر به اینجا میرسید ،
موضوع هزینه و توجیه اقتصادی هستش وگرنه هر کاری رو میشه کرد

همین الان به شما بگند هزار تا فن کمپرسور به قیمت۴۰۰ هزار تومن ازتون میخریم شما از کره ماه میرید تکنولوژیش رو میارید

bozonghare
10-02-22, 09:55 PM
خوب اگر اینطور باشه که سوئد فقط تولید کننده این توربین باشه و بقیه کشورهای جهان ازش خرید میکنند حتما دلیل منطقی داره که آلمان هم این کار رو بهتر و مقرون به صرفه تر میدونه و خودش دنبال ساختش نرفته!!!
و ما هم مانند کشورهای دیگر میتونیم توربین و قطعاتیکه تولیدش تکنولوژی بالا لازم داره رو از این کشور بخریم و بدنه و احتمالا ecu و استارتر و قطعات دیگر رو که میتونیم تولید کنیم همینجا بسازیم!
این بهترین کار هست به نظر من البته اگر خرید قطعاتش مقرون به صرفه دربیاد و از خود کاملش بالا نزنه و اگر هم نیاییم موتور پژو رو روی پیکان بزاریم که نتونیم با 180 کیلومتر پیکان رو محار کنیم!!! http://pic4ever.com/images/63izs7n.gif

bozonghare
10-02-22, 10:23 PM
این قطعات لازم:

http://www.modeljetclub.co.uk/turbines/MW54_exploded_diagram.jpg

این اسمبل شدش:

http://www.modeljetclub.co.uk/turbines/MW54_cutaway_diagram.jpg

و دستگاه تست موتور و escیش:

http://www.modeljetclub.co.uk/turbines/simjet_test_bench.jpg

اینجا هم فروشگاه قطعات:

1 (http://wrenturbines.co.uk/accessories/view/generalspares#tubing)
2 (http://wrenturbines.co.uk/accessories/view/homebuilderparts#castings)

irancenter
10-02-22, 10:24 PM
اقا بهروز و اقا رضا ی گل درسته هیچ وقت نباید ناامید شد و گفت نمیشه
من منظورم این کار را نمیشه به صورت شخصی انجام داد یعنی من و شما بشینیم چنین موتوری بسازیم

به خاطر اینکه هزینه های تحقیقاتی و ساخت و زمان و شکست پروژه اینقدر بالا میره که حدودا میشه گفت نمیشه
در سطح کشوری و دولتی امکانش هست همون طور که در ساخت اژدر ما پر سرعت ترین اژدر دنیا را داریم

اما قبول دارم شاید اگر برادران رایت هم میگفتن نمیشه خیلی بیشتر زمان می برد که شخص دیگری هواپیما را اختراع کنه !

یادم هست چند وقت پیش یک پدر و پسر ایرانی را تلویزیون نشون داد یه سیم با روکش مثل سیم ترمز درست کرده بودند که یک سرش وصل می شد به شفت کولر و سمت دیگه به یک پروانه شبیه به پمپ کولر و با این انتقال نیرو یه پمپ مکانیکی ساخته بودن که از دست سوختن پمپ الکتریکی راحت می شدیم
هیچ کس پشتیبانیشون نکرد و فکر کنم الان فقط پمپ کولر خودشون این طوری باشه
به هر حال اوضاع زیر ساخت ها و اکتشافات و پروژه ها فعلا اینطوریه

modelshopiran
10-05-30, 02:46 AM
چند وقت پيش يك مشتري داشتيم كه ادعا ميكرد موتور جت ساخته و ميگفت دو سه نمونه آزمايشي درست كرده و به ما هم پيشنهاد فروش ميداد. البته من زياد جدي نگرفتم و دنبالش نكردم ولي بنظر ميومد درست ميگه.
ولي ديگه نميدونم از چه آلياژي استفاده كرده .

سلام استاد
عذر میخوام به ما هم همچین پیشنهادی دادند ولی وقتی پی گیرش شدم دیدم موتور های پالس جت رو میگه که با اون جثه و وزن و گرمایی که داره فقط بدرد آموزش میخوره نه پرواز مدل و استفاده اون به عنوان موتور اصلی جت ،حالا خودتون دیدید که درستش کرده به عنوان موتور جت ؟یا اینکه اون هم موتور پالس جت بوده ؟

Neutron
10-05-30, 08:41 AM
سلام استاد
عذر میخوام به ما هم همچین پیشنهادی دادند ولی وقتی پی گیرش شدم دیدم موتور های پالس جت رو میگه که با اون جثه و وزن و گرمایی که داره فقط بدرد آموزش میخوره نه پرواز مدل و استفاده اون به عنوان موتور اصلی جت ،حالا خودتون دیدید که درستش کرده به عنوان موتور جت ؟یا اینکه اون هم موتور پالس جت بوده ؟

خير. من اصلا پيگيري نكردم و ديگه هم ايشونو نديدم.

Captain_Ali
10-05-30, 10:02 AM
یه دوستی دارم که اواسط مکانیکه ازش در مورد ساخت موتور های جت پرسیدم و گفت که نمیشه گفتم چرا و اون هم بحث آلیژو پیش کشید! میگفت که برای ساخت اون شفت وسط و پره هاش و غیره از یه نوع آلیاژ خاص استفاده میکنن که اون هم به این صورت ساخته میشه که وقتی فلز مزابه اونا طوری فلز رو سرد میکنن که یه تک بلور توش بوجود میاد و تو کل فلز گسترش پیدا میکنه!میگفت که اگه بشه 2تا از محل جدایی 2تا بلور فلز میشکنه.وقتی هم که سخته میشه به دلیل اینکه بلوره شکندس و اینا دمایی رو تا حدود 4000 درجه به راحتی تحمل میکنن البته در موتورهای مینی جت دما کمتر حداکثر 1000 درجه اما اینم خودش کلی که اگه خایم از توربینای معمولی استفاده کنیم تو اون دما و تو اون تعدارد دور اگه پره ها کنده نشه 100% تغییر شکل میده
آقا رضا حرف خوبی زد که گفت میتونی قطعاتشو بخری!
ببین ما ایرانی ها خیلی مغروریم. همش میخایم خودمون همشو بسازیم(تو هرچی مثل خودرو قطعات الکترونیک و ...) اما ما بحثی تو رشته بازرگانی داریم به نام مزیت نسبی که اکثر کشور ها تو تولید یه محصول از بقیه مزیت بیشتری دارن مثلا ایران محصولات کشاورزی خوبی داره و مثلا ژاپن تو ساخت محصولات الکترونیکی یا سوئد تو ساخت کامیون و یا چین تو منسوجات و ... و ممکنه تو چند تا محصول مزیت داشته باشن اینجا سازمان تجارت جهانی به کار میاد و کشورها چیزایی رو تولید میکنن که توش مزیت دارن و چزایی رو که ساختش براشون گرون میفته رو وارد میکنن!
تو این بحثم نکته اینه که شما نمیتونی همشو خودت بسازی چون برات گرون میفته و سعی میکنی که قطعات مورد نیازتو وارد کنی همون کاری که فورد انجام داد و تا دهه 60 همه قطعات مورد نیازشو خودش میساخت ما با گسترش رقابت ها شروع به تامین قطعات از نقاط مختلف دنیا کرد و همین کارو الان ایر باس و بوئینگ دارن انجام میدن و مثلا صندلیش از یه جا ممیاد بدنش از یه جا دیگه موتورش و چرخ ها و .. هرکدوم یجای دنیا ساخته میشن!
حالا خودت میدونی میخای کلی انرژی بزار و تمام قطعاتو خودت بساز یا اینکه هر کدومو از یه جا تامین کن و منتاژش کن و هیچ با سوادی نمیگه تو منتاژ کردی چون خودت طراحی ها رو انجام دادی و سفارش دادی قطعاتو بسازن و گر کسی بلد بود انجام میداد!
در مورد اون مینی جت سپاه هم فکر کنم اینا هرچی میسازن امنیتیه پس بهتره بیخیالش بشیم

m_farahani
10-08-11, 03:29 PM
اینجا رو یه سر بزنید

http://www.john-tom.com/html/Jet.html

http://www.rc-airplane-world.com/rc-jets.html

hani
10-08-11, 06:32 PM
بنام او كه تمام عالم هستي ازآن اوست
سلام به تمام دوستاي عزيز
حقيقت من تا الان از نزديك موتور ميني جت نديدم ولي تا دلتون بخواد موتور هاي جت نر چي اف و مفه تو چهارم شكاري دزفوله ديدم ....دوستان همه به نوبه خود نظرات خوبي دادن ولي به نظر اين حقير آب با اون پاك و زلاليش اگه يكجا بمونه گنديده ميشه .....وظيفه ما جونا حركت كردنه هيچ كاري نشد نداره يادتونه سه پايه دوربيني كه آخرش پرواز كرد .............
شايد تو كارامون به مشكلات زيادي بر خورد كنيم ولي ما دوست داريم هر چي داشته باشيم با بقيه تقسيم كنيم ولي با عرض تاسف تو غرب و بحث سياست هاي اقتصادي حتي تو ايران هر كي به يه فرمولي برسه سعي ميكنه مال خودش باشه و در نده ولي ما با پشتكار ميتونيم به خيلي چيزا برسيم همان طور كه تا الان به خيلي از علوم دست پيدا كرديم .......
اين دوست ما نيت كرده موتور جت درست كنه خوبه ما هم البته نه من چون تجربه اي ندارم دوستاي كه تجربه هاي در مورد موتور جت دارن در كنار نظراتشون در اختيار اين دوستمون بزارن تا بتونه ايشالله درستش كنه .....در مورد آلياز هم ميتونه سري به تكنسين هاي پرواز تو پايگاهها نظامي بزنه قطعا بهش كمك ميكنن و شايد هم در اختيارش بزان چون ما تا دلتون بخواد ازمون هواپيما كرش كرده يا تو جنوب از هواپيماهاي دشمن كرش كرده كه هنوز دارن تو نمايشگاهها ازشون برا بازديد استفاده ميكنن چند ماه پيش پسر پسر خالم قبل اينكه بر رو مين و بره پيش باباش ميگفت يه هلي كوپتر سالم از زير خاك تو منطقه عملياتي بچه ها كشيدن بيرون فقط بدرد نمايشگاه مي خورد ........بگزريم
دوست عزيز به قول بابا بزرگ كه خيلي هم گردن من حق دارن غير ممكن غير ممكنه ما كار نشد نداريم مي تونيم و ميسازيم حتي اگه چند سال طول بكشه شرمنده كه من فضولي كردم و تو اين پست نظر دادم ولي در آخر بگم كه من بعد سه سال پرواز هنوز اسم خيلي از قطعات و اصطلاحات مدل رو نمي دونم بدون هيچ استادي پروازو شروع كردم ... هواپيما ساختم و باهاشم پرواز كردم ....كاري كه همه مي گفتن نمي شه .............
بدرود

mehrshad53
10-08-11, 07:13 PM
البته خواستن توانستن است ولی خب به نظر بنده در یک محدوده مشخص!
مثلا یک نفر که هر دو تا پا رو نداره نباید هدفش بشه بهترین فوتبالیس دنیا شدن،باید توی محدوده ممکن دنبال اهداف بزرگ باشه.
خصوصا اینکه خیلی از حوزه ها امروزه high tech هستند و فقط اراده تنها کافی نیست.
مثلا من نمیتونم اراده کنم و تنهایی یه موشک بسازم و برم ماه و بر گردم،فوقش میرم بالای درخت و برنمیگردم:4:
ولی خب تلاش خوبه،مطالعه خوبه و مهمتر استفاده از تجربیات دیگران و نرفتن راهی که بقیه یکبار رفتن.

hani
10-08-12, 03:24 AM
سلام شما هم درست مي فرمائيد ولي فوتبال نشسته هم داريم
يه زماني كه كوچيك شما تازه ميخواستم وارد مدارات الكترونيك بشم اصلا نمي دونستم مته 1 هم وجود داره يه سيم خشك رو دولا كردم با دوتا انبر قفلي اينقدر بهم تاب دادم تا شكل يه مته يك امروزي شد بعد اون را با يه دردسري رو يه موتور ضبط صوت قرار دادم وحدود يه 5 دقيقه اي طول ميكشيد تا مدار رو سوراخ كنم زمان زياد بود ولي كارم راه ميافتاد .......تو چند تا از پست ها يه حرفائي رو ديدم كه بايد اعتراف كنم من ايراني اصل نيستم جدم دويست و اندي سال به ايران امد و ما هم ايراني شديم .....خوشحالم كه ايراني نيستم ولي به بعضي از ايراني ها عشق مي ورزم به پشتكار و همتشون كه مردانه پاش وايسادن و غير ممكن هارو ممكن كردن ............البته من معذرت خواستم از نظر دادن تو اين پست چون من تخصصي در مورد موتور جت ندارم شايد هم واقعا شما درست ميگيد و ساحتن موتور جت مثل مرگ اصلا راهي جز تسليم شدن نداره

bozonghare
10-08-12, 12:02 PM
سلام شما هم درست مي فرمائيد ولي فوتبال نشسته هم داريم
يه زماني كه كوچيك شما تازه ميخواستم وارد مدارات الكترونيك بشم اصلا نمي دونستم مته 1 هم وجود داره يه سيم خشك رو دولا كردم با دوتا انبر قفلي اينقدر بهم تاب دادم تا شكل يه مته يك امروزي شد بعد اون را با يه دردسري رو يه موتور ضبط صوت قرار دادم وحدود يه 5 دقيقه اي طول ميكشيد تا مدار رو سوراخ كنم زمان زياد بود ولي كارم راه ميافتاد .......تو چند تا از پست ها يه حرفائي رو ديدم كه بايد اعتراف كنم من ايراني اصل نيستم جدم دويست و اندي سال به ايران امد و ما هم ايراني شديم .....خوشحالم كه ايراني نيستم ولي به بعضي از ايراني ها عشق مي ورزم به پشتكار و همتشون كه مردانه پاش وايسادن و غير ممكن هارو ممكن كردن ............البته من معذرت خواستم از نظر دادن تو اين پست چون من تخصصي در مورد موتور جت ندارم شايد هم واقعا شما درست ميگيد و ساحتن موتور جت مثل مرگ اصلا راهي جز تسليم شدن نداره

به ، آقا هانی ، مثل اینکه اس ام اس ما کار کرد، به هرحال خوشحالیم که به فروم برگشتید!

منتظر پروژه های جدیدت هستیم برادر

jerjis1912
10-08-30, 02:10 PM
سلام
اینجوریام نیست .اینو دانلود کنید و بسازین تا باور کنید میشه.یه فلاکس استیل کوچیکم لازم دارین.
تشکر فراموش نشه.(فقط زود قضاوت نکنید)
http://www.tehranmodel.com/181046/sec_10/p_4.aspx?lang=Fa

vahid62
11-05-09, 11:08 AM
نمیدونم این مطلب قبلاً مطرح شده یا نه. آقایی به نام امید بایی ادعا کرده که اولین موتور میکرو جت در ایران رو ساخته:

http://shot.site90.net/images/ad9e5e943e43.jpg

ویدئو 1 (http://www.aparat.com/v/c3c617a9b80b3ae1ebd868b0017cc3499155)

ویدئو 2 (http://www.aparat.com/v/29c08a4baebd25af6a2acf659cf834e88748)

منبع مطلب (http://www.robodesign.blogfa.com/post-6.aspx)

bozonghare
11-05-09, 12:48 PM
آفرین ، حتی اگر قطعات رو تهیه و مونتاژ کرده باشند هم کارشون خیلی قابل تحسینه ، ای کاش دولت یا سازمانی ازشون حمایت کنه تا پله های ترقی رو سریعتر بپیمایند!
همینقدر که سیستم داره کار میکنه خیلی عالیه!

vahid62
11-05-09, 04:03 PM
می تونیم ازشون دعوت کنیم بیان اینجا مراحل ساختشو شرح بدن.

robodesign
11-05-10, 07:26 AM
با عرض سلام خدمت همه دوستان و ممنون از دعوتنامه ای که برای گروه فرستادید
من علی هستم نماینده گروه کاسپین تو امور وب و روابط عمومی
آقای امید بایی دوست صمیمی بنده هستند و بنده در تمامی مراحل ساخت موتور شاهد زحمتهای ایشان بودم.
http://xm.webatu.com/images/a1e9c965314c.jpg
هیچیک از قطعات این موتور از جایی خریداری نشده و همگی در کارگاه توسط شخص آقای امید بایی ساخته شده و موتور تست شده و جواب قابل قبول هم گرفته شده!
البته قطعاتی مثل بیرینگها باید خریداری میشد که خریداری شد. اما طراحی توربین و قطعات اساسی توسط شخص آقای بایی و به تنهایی انجام شده!
به هر حال بنده آماده پاسخگویی به سوالات دوستانم در این زمینه هستم!
در ضمن مراحل ساخت موتور و تست و راه اندازی اون به ترتیب در وبلاگ گروه قرار داده شده
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرسhttp://www.robodesign.blogfa.com مراجعه بفرمایین.

robodesign
11-05-10, 07:43 AM
مطلبی که راجع به ساخته شدن موتور مینی جت اون هم در سال 83 گفته شده ...
بعید میدونم راست باشه! آخه اینها اگه همچین کاری کرده بودن تا حالا رادیو و تلویزیون ترکونده بودش! من احتمال می دم پالس جت باشه اما اطلاع زیادی راجع به این خبر ندارم! شما چطور

bozonghare
11-05-10, 08:10 AM
مطلبی که راجع به ساخته شدن موتور مینی جت اون هم در سال 83 گفته شده ...
بعید میدونم راست باشه! آخه اینها اگه همچین کاری کرده بودن تا حالا رادیو و تلویزیون ترکونده بودش! من احتمال می دم پالس جت باشه اما اطلاع زیادی راجع به این خبر ندارم! شما چطور

یعنی چی؟!!:291:

behrouz
11-05-10, 09:48 AM
با عرض سلام خدمت همه دوستان و ممنون از دعوتنامه ای که برای گروه فرستادید
من علی هستم نماینده گروه کاسپین تو امور وب و روابط عمومی
آقای امید بایی دوست صمیمی بنده هستند و بنده در تمامی مراحل ساخت موتور شاهد زحمتهای ایشان بودم.
هیچیک از قطعات این موتور از جایی خریداری نشده و همگی در کارگاه توسط شخص آقای امید بایی ساخته شده و موتور تست شده و جواب قابل قبول هم گرفته شده!
البته قطعاتی مثل بیرینگها باید خریداری میشد که خریداری شد. اما طراحی توربین و قطعات اساسی توسط شخص آقای بایی و به تنهایی انجام شده!
به هر حال بنده آماده پاسخگویی به سوالات دوستانم در این زمینه هستم!
در ضمت مراحل ساخت موتور و تست و راه اندازی اون به ترتیب در وبلاگ گروه قرار داده شده
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرسhttp://www.robodesign.blogfa.com مراجعه بفرمایین.


خیلی خیلی بهتون تبریک میگویم و امیدوارم به بهترین ها برسید

چند تا سوال برای من اینجا پیش میاد
۱- متریال توربین فن رو از چی استفاده کردید چون آلیاژ توربین فن خاص هست و اکثر سازندگان توربین هم از کشور های دیگه این آلیاژ رو تهیه میکنند

۲- طراحی کمپروسور فن و ساخت رو با چه نرم افزاری انجام دادید و همچنین برای ساخت از چه دستگاهی استفاده کردید ؟
۳- ظریب کمپرس درون موتور چقدر شده ؟
۴- تراست خروجی چقدر بوده ؟
۵- وزن مجموعه چقدر شده ؟
و در آخر چرا در تمام مدت کار کرد گاز به سیستم وصل بوده ؟

ببخشید از سوال های زیاد ولی واقعا میشه با جواب گرفتن این سوالات به بهبود کارکرد سیستم کمک کرد

هندا125
11-05-10, 12:19 PM
اقا کی بود اینجا میگفت نمیشه موتور جتو ساخت حتی با همت مضاعف

amir.sta
11-05-10, 12:42 PM
:D من منظورم برای هواپیما بود.
ولی با این حال حق با شماست، حرفمو پس میگیرم! :D (البته نه قسمت مربوط به هواپیماش)

robodesign
11-05-10, 03:01 PM
سلام دوستان
من امیدم
خواستم به سوالاتتون جواب بدم
اول بگم که این موتور بیشتر به عنوان یک بیس و پایه برای انجام تست و کسب دانش ساختش بود که تجارب بسیار گرانبهایی رو برام به ارمغان اورد
درمورد متریال باید بگم که بهترین جنس برای ساخت توربین الیاژ اینکنل 713 هستش که گیر اوردنش بسیار سخته مخصوصا برای من که شهرستانی هستم
ولی من از فولاد نسوز یا همون الیاژ310 استفاده کردم خوبه اما دور ماکس رو پایین میاره که این بشدت راندمان موتور رو کم میکنه.
اما لازمه حرف دوستم علی اقا رو تصحیح کنم که تمام قطعات منهای کمپرسور رو خودم ساختم
البته کمپرسور هم ساختم اما وقتی کمپرسور بهتر و نسبتا مجانی راحت گیر میاد پس ساختش فعلا مقرون به صرفه نیست.
ولی هر کمپرسوری یک دیاگرامی با خودش داره کهنشانگر میزان فشار به rpm هست که ماهر چی اینترنتو گشتیم نتونستیم این دیاگرام رو بگیریم پس از روی کمپرسور های مشابه کار طراحی رو شروع کردیم.
اما تراست: چون برای برسی عملکرد موتور نازل خروجی رو نبستیم تراستمون در حد 2 تا 3 کیلو اونهم در دور پایین بوده.اما هرچی دور بالاتر بره تراست تصاعدی بالا میره چون منحنی تراست کاملا غیر خطیه
اما در مورد گاز هم چون تو تستهای کوتاه" پمپ و شیر الات دیگه رو تو مدار نیاریم با گاز تست کردیم اما همونطور که تو عکس اخری میبینید سیستم نفت هم وجود داره
البته بزودی فیلمای تست با نفت رو هم تو وبلاگمون میذاریم
اما کلام اخر این که من به همه گفتم کار ما مثل این بود که برای یک دکمه کت و شلوار دوختیم یعنی برای یک کمپرسور کهنه که رندوم پیدا کرده بودیم موتور جت ساختیم
ببخشید سرتونو درد اوردم
با تشکر
امید بائی

robodesign
11-05-10, 03:07 PM
بازم ممنون
به ما سر بزنید
www.robodesign.blogfa.com

sepehrtaj
11-05-11, 08:02 AM
اما لازمه حرف دوستم علی اقا رو تصحیح کنم که تمام قطعات منهای کمپرسور رو خودم ساختم
البته کمپرسور هم ساختم اما وقتی کمپرسور بهتر و نسبتا مجانی راحت گیر میاد پس ساختش فعلا مقرون به صرفه نیست.
و
سلام.
کمپرسور مال چه وسیله ای بوده؟میشه ی عکس ازش بزارید.
ممنون

robodesign
11-05-11, 08:06 AM
با سلام
بزودی عکسهای بیشتر از موتور باز شده رو در سایتمون قرار میدیم و حتما خبرش رو در فروم منتشر خواهیم کرد
آدرس سایت http://www.robodesign.blogfa.com

robodesign
11-05-22, 02:42 PM
با سلام خدمت همه دوستان فروم
وبلاگمون امروز به روز شد!
مطلب جدیدی رو تو وبلاگ گذاشتم
البته مطالب جدیدتر رو بزودی میذارم این روزا یکم گرفتاری دارم
تا بعد
آدرس: http://www.robodesign.blogfa.com

ali aghili
11-06-17, 10:14 PM
دوستان اگه سري به jet.blogfa بزنيد خالي از لطف نيست
آقاي رنجبر و دوستان چندين ساله در اين رابطه فعاليت ميكنن...
با اميد موفقيت تمام دوستان
تشكر

robodesign
11-06-22, 01:37 PM
با عرض سلام خدمت همه دوستان انجمن
وبلاگ ما بروز شد و در اون فیلمی رو گذاشتیم که شاید خیلی ها منتظرش بودن
فیلمی که در اون موتور رو با نفت تست می کنیم
برای مشاهده ویدیو به وبلاگمون مراجعه کنین
http://www.robodesign.blogfa.com

robodesign
11-06-29, 07:09 PM
حذف شد

navid salem
11-07-19, 01:16 AM
با سلام
یک سوال از دوستانی که از متور جت زیاد استفاده کردن داشتم.
بعد از استفاده طولانی از این موتور ها چه اتفاقی ممکن واسه توربین بیوفته؟.مثلاء خورده میشه یا دفورمه میشه که نیاز به الیاز خاصی هست.
اگر خوردگی باشه من چند تا ره حل واسش دارم.
مثل نیتراته کردن بعد از عملیات هرارتی یا بهتر از اون ایجاد پوشش تنگستن کاربایدروی فولاد

robodesign
11-08-15, 06:56 PM
با سلام خدمت علاقه مندان به موتورهای میکروجت
سلسله مقالات ساخت میکروجت شروع شد.
http://www.robodesign.blogfa.com/

amir289
12-01-24, 11:44 PM
کار نشد نداره ، فقط همت میخواهید :

این کتاب ها ، آموزش ساخت و آموزش طراحی موتور جت را به شما میدهند ، حتی اموزش تراشکاری برای ساخت پره توربین ...

[/B]

این کتاب ها رو از کجا میشه خرید؟

flightsazan
12-02-10, 07:02 PM
سلام
تو این آدرس شخص فوق داره تلفنش کنار صفحه هست
http://www.baziran.com/ItemPreview/index.aspx?itemnum=950434003
بای

flightsazan
12-02-10, 07:04 PM
این هم تلفنش
+98
9356723246

flightsazan
12-07-11, 07:52 PM
سلام
ماجرای موتور جت چی شد
با تشکر

azizi46
12-07-23, 03:50 PM
این کتاب ها رو از کجا میشه خرید؟

سلام نمی تونی اپلود کنی

aliyar
12-10-22, 09:45 PM
با سلام خدمت دوستان عزیز.
مدتی قریب به سه ماه هست که تصمیم به ساخت یک میکروجت گرفتم.بعد از گشت و گذاری که تو اینترنت داشتم.متوجه شدم آقای فرزاد رنجبر و همینطور آقایی امید بایی نیز در این امر پیش قدم بودن.نظرات دوستان راجع به دستررسی سخت به آلیاژ به کار رفته رو خوندم.(و فورا این سوال در ذهنم به وجود اومد
که : آیا ما تمام دانش مربوط به ساخت موتور جت رو داریم و حالا اگر این آلیازها رو داشته باشیم دیگه هیچ مشکلی نیست؟!
من دانشجوی کارشناسی فیزیکم و تصمیم جدی گرفتم که میکرو جتی با تراست بالا بسازم.و به طور خیلی دقیق تئوری این مسئله رو مورد مطالعه قرار بدم.
منابعی که در این رابطه وجود دارن :
Gas Turbine Engines for Model Aircraft--Home Built Model Turbines--Home Built Model Turbines--The Model Turbo-prop Engine
و کتاب آشانی با موتور جت و میکروجت(از علیرضا علی***حسینی) و کتاب آشنایی با موتور جت هست که ظاهرا کتابهایی در سطح آماتور هستن.یکی از آلیاژ های مورد استفاده AlZnMgCu هست که خود اینها یه پروژه تحقیقاتی جدا هستن،به نظر شما تحقیق در مورد دست یابی به اونا تو آزمایشگاه چیه؟
حالا سوالات بنده اینه که من با سر هم کردن نقشه هایی که توی این منابع هست شروع کنم یا نظری دیگه ای دارید؟
اگر بخواهم با گرفتن قلم کاغذ شروع کنم در رابطه با چه چیزای باید محاسبه کرد(معادلات سوخت،مکانیک،دینامیک...)؟
طراحی و کار روی میکرو جت توی فلوئنت میتونه کمکی کنه؟
با تشکر

robodesign
12-10-24, 07:24 PM
سلام مهندس

اول این نکته رو اضافه کنم که خوشبختانه یا بدبختانه همونطور که اقای رنجبر تو وبلاگش گفته موتور اقای رنجبر رو هم بنده و یکی از دوستام از روی یکسری نقشه خارجی براش ساختیم که این موتور هنوز هم نتونسته روی پای خودش بایسته.
بحث متریال فقط یکی چندین مشکل در ساخت میکروجته.حتی اگر نقشه رو هم جلوتون بذارید و بسازید باز هم امکان نتیجه گرفتنتون بسیار پایینه.
در کل باید کارکرد و در کل خود موتور رو بفهمید تا بتونید نتیجه بگیرید.
امیدبایی

aliyar
12-10-27, 12:17 AM
سلام جناب بایی.

مبحث مواد و سختی کار کاملا ملموس و غیر قابل انکاره.بنده در وهله اول میخوام دانش تئوری ساخت میکروجت رو پیدا کنم.و ساخت این دستگاه رو به عنوان هدف نزدیکی در نظر نگرفتم.ولی به نظر بنده شبیه سازی و یا ساخت در ابعاد کوچیک میتونه برای کار آزمایشگاهی و دانش عملی مفید باشه و با بررسی نتایج میشه از این راه مشکلات رو شناخت و برخی رو از میان برد.از طرف دیگه آزمایشات و بردن نتایح به نمودارها یکی از راه های بررسی خطاهاست.من شخصا میخوام با طراحی موتور جت آشنا بشم.و روی طرح هایی که از روی نقشه میسازم آزمایش کنم.
خلاصه اینکه روی تئوری مسئله میخوام کار کنم و بعد برم برای کار عملی،ولی سوالات زیادی تو ذهنم هست(نه سوالات مربوط به چگونچی ساخت و....بلکه سوالات مربوط به شیوه عملکرد) مثلا اولین سوال اینه که از کجا باید شروع کرد؟برای این کار نیاز به گروه هست و باید هر تخصص رو به فردی داد یا انفرادی تمرکز بیشتره؟

robodesign
12-10-27, 10:34 PM
نحوه کاری که قراره بکنید دقیقا شبیه نحوه کار بنده هست
به نظر بنده شما میتونید به راحتی از سایتهای خارجی مطالب مفیدی رو کسب کنید و به نظر بنده تو فاز تئوری میتونید به تنهایی کار کنید اما برای ساخت عملیش بهتره دنبال یک دوست تراشکار بگردید

aliyar
12-10-31, 12:02 AM
خیلی ممنون آقای بایی.به امید خدا....

اپاچی
13-03-09, 12:56 PM
فن های توربو شارژر ها برعکس این فن ها طراحی شدند ، فن های توربو شارژ سرعت خروجی گاز از پیستون رو تبدیل به نیروی دورانی میکنه (در مرحله اول که توربین با هوای داغ در تماسه )و تو این توربین ها باید نیروی دورانی تبدیل به فشار هوا بشه ، پس میبینید که شکل پره ها کلا متفاوته و اصول کار یکی نیست و همچنین توع متریال بکار رفته برای کمپرسور باید خاص باشه که این هم برعکس موتور جت هست

دومین مورد سرعت دوران هستش ، سرعت دوران موتور های جت حدود ۱۳۵ تا ۱۶۵ هزار دوره ، فکر نمیکنم فن توربو شارژ به نصف این سرعت برسه


ولی میتونید از فن کمپرسور آماده استفاده بکنید و همچنین فن توربین
بابا این کتاب ها دانلود نمیشه اپلودش کن اگر داری:SEVeyesB04_th:

اپاچی
13-03-09, 12:59 PM
این کتاب ها دانلود نمیشه>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

اپاچی
13-03-09, 01:06 PM
اقای محترم لینک کتاب ها رو عوض کن دانلود نمیشه
با تشکر

daneshkade
14-05-04, 01:56 PM
من یه دونه موتور میکرو جت درست کردم . نه که بگم راحته ولی سخت هم نیست