Persian RC  

بازگشت   Persian RC > موتور های مدل و سوخت ها > سوالات عمومی در رابطه با موتور ها

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 12-01-04, 11:32 PM   #1
behrouz
Administrator
 
behrouz آواتار ها
 
تاریخ عضویت: 2009 Oct
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 3,600
Thanks: 2,294
Thanked 22,564 Times in 3,589 Posts
behrouz is on a distinguished road
پیش فرض مقایسه موتور ها

نقل قول:
نوشته اصلی توسط کاوه اکبری شرقی
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جنابعالی، سوالی داشتم.
می خواستم به طور خیلی کلی عرض بفرمایید که ویژگی خاص هر کدام از موتورهای زیر چیست؟
1 - موتورهای بنزینی
2 - موتورهای الکلی
3 - موتورهای دیزل
4 - موتورهای دو زمانه
5 - موتورهای چهار زمانه
6 - موتورهای ونکل
7 - موتورهای جت
مثلا: الکلی ها در دور موتورهای بالاتری کار می کنند یا موتورهای 4 زمانه مصرف پایینتری دارند یا ...
در مورد هر کدومشون لطف کنید چند ویژگی خاص رو بیان بفرمائید. در ضمن اگر منابعی جهت دریافت این اطلاعات وجود دارد، لطفا معرفی بفرمائید.
بسیار سپاسگزارم.
کاوه اکبری شرقی
گروه طراحی پهپاد دانشگاه صنعتی شریف
یکی از دوستان در pm از من سوال کردند که بهتره اینجا باشه
فکر میکنم بهترین جواب از جناب نوری برای این سوال باشه
__________________

ساعتها را بگذارید بخوابند. بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست ...

behrouz آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following 10 Users Say Thank You to behrouz For This Useful Post:
((--Saeed--)) (12-01-05), babak_ea (12-01-05), EP-KVH (12-01-05), hamed.hagigi (12-03-05), hidden (12-05-29), kaveh_1 (12-01-05), Masood (12-01-05), omid (12-01-05), omid reza (12-01-05), Qmars (12-01-06)
قدیمی 12-01-05, 12:48 PM   #2
EP-KVH
Junior Member
 
تاریخ عضویت: 2011 Jan
نوشته ها: 37
Thanks: 149
Thanked 16 Times in 4 Posts
EP-KVH is on a distinguished road
پیش فرض

سلام. خیلی ممنون دوست گرامی که این سوال رو تو انجمن مطرح کردید که بیشتر بحث بشه و حالت مقایسه ای هم داشته باشه. خوب، من این سوال رو از دوست دیگری هم پرسیدم (KAMRAN111) ایشون پاسخ زیر رو ارسال کردند:
بنزینی: سوخت ارزونتر - خاموشی کمتر - قدرت بیشتر - ایمنتر- قیمت متوسط تا گرون.
الکلی دوزمانه: دور بسیار بالا - مصرف سوخت بالا - راه اندازی راحتتر - تعمیرات راحت تر - امنیت کمتر - خاموشی بیشتر - ارزونتر.
دیزل: دیگه تولید نمی شه و فکرش رو هم نکنید.
الکلی 4 زمانه: دور نصف نوع دو زمانه ها - مصرف سوخت خیلی کم - راه اندازی راحت - تعمیرات سخت - امنیت بیشتر - گرونتر از دو زمانه ها.
ونکل: خیلی گرون - مصرف کم - راه اندازی سخت - تعمیرات سخت - قدرت خوب - بیشتر پهپاد ها از این نوع موتور استفاده می کنند.
جت: تو سایز کوچیک اصلا قابل توجه نیست - مصرف خیلی زیاد - نا امن - تعمیرات گاها غیر ممکن - خیلی گرون - راه اندازی سخت - سوخت گرون.
EP-KVH آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following 7 Users Say Thank You to EP-KVH For This Useful Post:
babak_ea (12-01-05), elias (12-01-05), ferygha (12-01-06), fhgb (12-08-30), hamed.hagigi (12-03-05), hidden (12-04-04), traktor (13-11-27)
قدیمی 12-01-05, 12:51 PM   #3
EP-KVH
Junior Member
 
تاریخ عضویت: 2011 Jan
نوشته ها: 37
Thanks: 149
Thanked 16 Times in 4 Posts
EP-KVH is on a distinguished road
پیش فرض

خوب، تو موارد بالا، موتورهای 4زمانه ی بنزینی مطرح نشدند. لطفا در مورد اونا هم توضیح بفرمائید و آیا اینکه نسبت به دو زمانه های بنزینی مصرف کمتر و راندمان بیشتری دارند یا خیر؟
EP-KVH آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following User Says Thank You to EP-KVH For This Useful Post:
hamed.hagigi (12-03-05)
قدیمی 12-01-05, 10:18 PM   #4
behrouz
Administrator
 
behrouz آواتار ها
 
تاریخ عضویت: 2009 Oct
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 3,600
Thanks: 2,294
Thanked 22,564 Times in 3,589 Posts
behrouz is on a distinguished road
پیش فرض

من هنوز منتظرم جناب نوری جواب های کامل شما رو بدهند

اما در مورد چهار زمانه بنزینی هنوز در مدل زیاد باب نشده ، دلیلش رو نمیدونم
این یک نمونه از موتور های چهار زمانه که راندمان بالا و مصرف بسیار پایینی دارند
__________________

ساعتها را بگذارید بخوابند. بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست ...

behrouz آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to behrouz For This Useful Post:
EP-KVH (12-01-06), hamed.hagigi (12-03-05)
قدیمی 12-01-07, 01:05 PM   #5
nouri
Moderator
 
nouri آواتار ها
 
تاریخ عضویت: 2009 Oct
نوشته ها: 518
Thanks: 1,441
Thanked 3,289 Times in 548 Posts
nouri is on a distinguished road
پیش فرض

با سلام

و عرض ارادت خدمت بهروز خان و جناب اکبری

عموما" موتور های مدل کوچک شده نمونه های واقعی با سعی در حفظ خصوصیات آنها است .
نکات اساسی در مورد موتور ها :
موازنه موتور : این مطلب با بالانس محور چرخش متفاوت است و مراد تعداد ضرباتی است که در هر سیکل کاری میل لنگ دریافت میکند بدیهی است هر چه تعداد این ضربه ها بیشتر و فاصله آنها نسبت به تغییرات زاویه ای میل لنگ کمتر باشد موتور موازنه بهتری دارد و با نیاز به چرخ طیار (فلای ویل) سبکتر با ارتعاش کمتری کار میکند.

تغذیه و تخلیه موتور : چگونگی موقعیت دریچه های ورودی و خروجی

روانکاری : نحوه روغن رسانی به قطعات متحرک به منظور غلبه بر اصطکاک قطعات متحرک و همچنین خنک کردن آنها


موتور های دوزمانه مدل (بنزینی و الکلی) دارای تمامی مشخصات نوع صنعتی آن نظیر نحوه روانکاری و تغذیه موتور (سوپاپ اتوماتیک و یا سوپاپ دوار) میباشند . به طور عام ضعفی نسبت به نمونه واقعی نداشته تک سیلندر آنها همانند نمونه واقعی موازنه (یک ضربه در هر سیکل چرخش) بهتری نسبت به چهار زمانه ها دارد به همین دلیل با نرمش و ارتعاش قابل قبول کار میکنند. قطعات متحرک محدود و وزن کمی دارند . با توجه به نحوه تغذیه موتور مقداری سوخت تلف شده در عملکردشان اجتناب ناپذیر است که با تدابیری محدود در طراحی میتوان آنرا به حداقل رساند.تغییر موقعیت موتور تاثیری در نحوه روانکاری ندارد
قیمت کم و تعمیرات سهل از دیگر ویژگی های آنهاست .

موتور های چهار زمانه مدل از نظر نحوه تغذیه و تخلیه کاملا" مشابه نوع صنعتی اما بابت روانکاری دارای ضعف چشمگیر هستند.
مروری بر پست ذیل گویای مطلب است
http://www.persianrc.net/forum/showp...6&postcount=72
برای موتور چهار زمانه الکلی با توجه به حجم زیاد روغن وارد شده به موتور به طریق گفته شده تا مقداری روغن مورد نیاز تامین میشود اما در مورد موتور چهار زمانه بنزینی این نحوه روانکاری کفایت نمیکند .
روش ذخیره روغن در کارتل و روانکاری با ایجاد طوفان روغن میسر نیست در این طرح کلیه قطعات متحرک نظیر میل سوپاپ تایپیتها و سوپاپها در پوسته موتور و کنار میل لنگ تعبیه شده این گونه موتور ها عموما" ثابت هستند و دور کمی دارند .
برای دستیابی به دور ها بالا انتقال سوپاپها و متعلقات به سر سیلندر الزامی است (که در این صورت روغن رسانی به آنها به سادگی میسر نیست ضمن اینکه طوفان روغن در سرعتهای بالای موتور خود یک عامل مقاومت در مقابل چرخش میل لنگ است).بهره گیری از اویل پمپ و ذخیره روغن در کارتل هم صرف نظر از مشکلات ساخت در ابعاد کوچک به دلیل موقعیت متغیر کارتل (مثلا" پرواز وارانه و یا .......) امکان پذیر نیست
یاد آوری :
موتور پیستونی هواپیما های اکروبات با ذخیره روغن در مخزنی جدا از کارتل به کمک دو پمپ یکی جهت روغن رسانی و دیگری برگشت روغن مازاد جمع شده در کانالهای دو طرف موتور (به منظور استفاده مجدد و کنترل طوفان روغن ) به مخزن, روانکاری میشوند.
بدیهی است این طرح در ابعاد کوچک مشکلات خاص خود را دارد

موتورچهار زمانه تک سیلندر وزن و قطعات متحرک بیشتری دارد نگهداری و تعمیر آنها مشکل تر و تخصص تر است گشتاور بیشتری تولید میکند کم مصرف تر است . فاصله بین ضربات وارده به میل لنگ بهره گیری از چرخ طیار و میل لنگ سنگینتر را جهت غلبه برا اارتعاش اجتناب ناپذیر میکند
(نمیدانم چرا یاد موتور هندا 125 افتادم )

افزایش تعداد سیلندر در موتور چهار زمانه موجب بهبود شرایط موازنه شده که ایده آل آن طراحی به گونه باکسر و حداقل شش سیلندر است (همانند موتور هواپیما های سبک و غالب تولیدات پورشه آلمان و برخی از تولیدات سوباروی ژاپن) موتور های رادیال از دیگر طرحها جامع است.


موتور های دیزل مدل فقط نام دیزل را با خود یدک می کشند و فاقد ویژگیهای یک موتور دیزل هستند عملکرد همانند موتور های دوزمانه است با این تفاوت که عامل اشتعال اکتان بسیار پائین سوخت مصرفی (اتر مخلوط با نفت) و حرارت حاصل از تراکم زیاد است (شاید به همین دلیل دیزل نامیده شده اند)
این موتورها زمانی به دلیل عدم نیاز به شمع گرم کن و باطری استارت تا حدودی (بیشتر در نزد مدلر های انگلیس) مورد توجه بودند اما امروزه به دلیل خطرات نگهداری سوخت آنها و اندکی بد قلقی در زمان استارت و ارتعاش بیشتر نسبت به الکلی ها تقریبا" از لیست موتور های کاربردی حذف و منسوخ شده اند .

موتور های وانکل به دلیل ویژگی تولید زیاد نیرو نسبت به وزن آن (سه احتراق در هر سیکل کاری) واتلاف کمتر انرژی (قطعات متحرک کم) قابل توجه هستند اما به دلیل فرسودگی سریع و خارج شدن از گاز بندی در کوتاه مدت حتی در نمونه واقعی هم چندان کاربردی نبودند (موتور پیستونی با مقدار زیادی فرسودگی امکان کار دارد)

با توجه به عرایض فوق مشخص است که به چه دلیل موتور دوزمانه مدل (الکلی و بنزینی) محبوب تر و کاربردی تر است

در مورد موتور جت با توجه به تجربه بیشتر جناب رضویان قلم را به ایشان واگذار میکنم

جناب اکبری با توجه به حضور کوتاه مدت جنابعالی در این انجمن مرور پستهای مرتبط ذیل را پیشنهاد می کنم
http://www.persianrc.net/forum/showthread.php?t=946

امید اینکه مفید بوده باشد
__________________
به یادتان می آورم
تا همیشه بدانید
زیبا ترین منش آدمی محبت اوست
پس محبت کنید چه به دوست چه به دشمن
که دوست را بزرگ کند و دشمن را دوست
***************************** کوروش کبیر

ویرایش توسط nouri : 12-01-07 در ساعت 03:44 PM
nouri آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following 14 Users Say Thank You to nouri For This Useful Post:
((--Saeed--)) (12-01-07), Ali (12-01-07), bozonghare (12-01-07), d-ghanbari (13-05-03), Ehsan (12-01-07), EP-KVH (12-01-07), fhgb (12-08-30), kaveh_1 (12-01-07), Masood (12-01-07), navid salem (12-01-07), omid (12-01-07), sepehrtaj (12-01-07), traktor (13-11-27), موسوی پور (12-09-29)
قدیمی 12-01-07, 01:23 PM   #6
EP-KVH
Junior Member
 
تاریخ عضویت: 2011 Jan
نوشته ها: 37
Thanks: 149
Thanked 16 Times in 4 Posts
EP-KVH is on a distinguished road
پیش فرض

سلام. بسیار عالی و کارگشا بود. انشاالله موفق و پیروز باشید.
EP-KVH آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 12-01-07, 01:33 PM   #7
nouri
Moderator
 
nouri آواتار ها
 
تاریخ عضویت: 2009 Oct
نوشته ها: 518
Thanks: 1,441
Thanked 3,289 Times in 548 Posts
nouri is on a distinguished road
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط کاوه اکبری شرقی نمایش پست ها
سلام. بسیار عالی و کارگشا بود. انشاالله موفق و پیروز باشید.
دوست عزیز

آشنائی با جنابعالی و توجه شما موجب افتخار من است

"اکبر " باشید و سرافراز
__________________
به یادتان می آورم
تا همیشه بدانید
زیبا ترین منش آدمی محبت اوست
پس محبت کنید چه به دوست چه به دشمن
که دوست را بزرگ کند و دشمن را دوست
***************************** کوروش کبیر
nouri آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
The Following 2 Users Say Thank You to nouri For This Useful Post:
EP-KVH (12-01-07), navid salem (12-02-29)
پاسخ

ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 09:58 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.